Några tankar om att vara hälsosam och ”dietboomen”

| 3 augusti, 2013 6981a5ef13b72503a4feaf39023d4c6f6ccfc8f6

De allra flesta har nog vid det här laget hört talats om LCHF, Paleo, Periodisk fasta,
5,2-metoden, low-carb, high carb, GI, mättat fett, omettat fett, Insulin, blodsocker, bra kolesterol, dåligt kolesterol mm.

I dagens samhälle vill man ha ett snabbt och enkelt svar på vilket som är det bästa sättet att gå ner i vikt på, förbränna maximalt med fett på osv. Många går ofta in hårt för en speciel av dessa populära dieter. Vissa älskar LCHF, vissa hatar LCHF, vissa tycker att periodiskt fasta är fantastikst osv.

 

bild frågetecken

 

Läkare, forskare, experter av olika slag debatterar friskt om vad som igentligen är bäst. Massmedia är dessutom snabba med att slå upp stora rubriker. Journalister skriver artiklar i aftonbladet, expressen trots att de inte själva kan någonting om kost och hur kroppen fungerar. Många blir därmed helt vilsna i vad de ska tro på.

Jag tänker inte gå in på alla de olika dieterna och skriva om hur de fungerar, vilka fördelarna, nackdelarna är mm. Men en sak kan jag säga:
Kroppen är fantastisk, och ibland är det mer komplicerat hur allting fungerar än vad man i början kan tro. Ofta har olika dieter en förklaring på vad som är det stora problemet till att folk blir feta och övervikiga. Ofta låter dessa förklaringar väldigt logiska och förnuftiga, men är det sanningen? Vad säger forskningen?

 

Är det :
Insulinets fel?
kolhydraternas fel?
Fettets fel?

Ett exempel på att det inte alltid finns en enkel förklaring till ett problem kan du läsa om här:

http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-3-kolhydrater-insulin-fettinlagring/

 

Läser man denna artikel och debatten efteråt bland kommentarerna så förstår man allting är ganska invecklat.

 

Vad har jag för syn på allt detta då?

Jag är varken för eller emot någon av alla dessa populära metoder. Äter någon efter LCHF och får jättebra resultat av det så tycker jag det är bra. Eller äter någon efter periodisk fasta och får fina resultat av det så FINE. Eller någon annan diet och har bevis för att det gett bra resultat så tummen upp för det också.

Bara för att en sorts diet fungerar bra för en person är det inte säkert att det är optimalt för någon annan.

Testar du att äta på ett speciellt sätt och märker att du inte får några bra resultat så är det väl logiskt att du kankse ska byta metod. Fungerar det utmärkt är det ganska logiskt att fortsätta.
Glöm inte att det finns alltid flera sätt att t.ex gå ner i vikt på.

 

Varför blir folk feta?

Jag tror det är en kombination av flera dåliga vanor och orsaker. Någon som jag tror i princip alla håller med om är att socker är en stor orsak till problemet.

Jag tror också att de flesta håller med om att skitmat/snabbmat är ytterligare en stor orsak till problemet. Ytterligare ett problem är näringsfattig mat. Sådant som innehåller mycket energi men lite näring. Ex vitt bröd.
Drycker som öl, läsk, juice anser jag anser jag också bidrar till att folk blir feta.

Att man äter, dricker något av detta någon gång ibland är inte problemet. Tänk istället på vad du gör regelbundet, varje vecka, varje dag.

Jag tror naturligtvis att det finns andra orsaker än kosten som är problemet.
Jag anser t.ex att all stress är en bov i dramat. Stress ökar kortisol i kroppen som är ett stresshormon som på sikt ökar fettinlagringen. Mer kortisol=mer fett.

Miljön är ett annat problem. Vi utsätts för en mängd kemikalier hela tiden som påverkar vårt hormonsystem och sätter det i obalans.

Bristen på träning är naturligtvis ytterligare en orsak.

Du kommer komma väldigt långt genom att ta undvika sådant som du med säkerhet vet är onyttigt.
Socker, läsk, öl, skräpmat, vitt bröd t.ex.
Köp bra råvaror, köp ekologiskt i den mängd som går. Försök undvika stress!
Du måste bestämma dig och hitta motivationen för att förändra dina vanor.
Vad motiverar dig?

Med vänlig hälsning Coach Andreas


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus