Kan magnesium hjälpa dig?

| 9 september, 2013 Ubermag px

Mitt korta och tydliga svar på den frågan är : JA!

Men du vill säkert läsa lite mer om varför.

Alla celler du har i kroppen kräver rätt mängd magnesium för att fungera, annars går de under. Starka ben och tänder, balanserad hormonnivå, ett fungerande nerv och hjärt-kärlsystem, välfungerande avgiftningsfunktion och mycket mer är beroende av magnesium.

Magnesium påverkar många kroppsfunktioner och brist på magnesium är nära förknippat med sjuklighet. Fler och fler talar nu om magnesiummiraklet, pågrund av förmågan att bota och lindra sjukdomar. Listan med sjukdomar som har samband med magnesiumbrist är lång.

 

Magnesium har i studier visat sig ha positiva effekter på en rad olika sjukdomstillstånd, bland annat:

- Förmaksflimmer

- Högt blodtryck

- Hjärtinfarkt

- PMS, problem i samband med menstruation

- Astma

- Diabetes och metabola syndromet

- Benskörhet

- Benkramper

- Minnesfunktion

- Njurfunktion

- Sömnproblem

 

Tyvärr är det svårt att få i sig tillräckligt med magnesium, även med en bra balanserad och fullvärdig kost. Det på grund av att magnesium är ett av de mest utarmade mineralerna inom jordbruket.

Livsmedel du köper idag innehåller helt enkelt inte längre tillräckligt av vissa mineraler.  De flesta av oss idag lider av allvarliga brister i kosten som inte kan åtgärdas förrän vår jord får tillbaka sin rätta mineralbalans.

En diet bestående av bearbetade, syntetiska livsmedel, hög sockerhalt, alkohol och läsk skapar brist på magnesium eftersom det krävs magnesium för att metabolisera och avgifta alla dessa i stort sett konstgjorda livsmedel. Här kommer mer intressant information om magnesium.

 

 

Visste du att:

- Enligt Dr Natasha Campbell-McBride, kräver kroppen minst 28 molekyler av magnesium för att metabolisera en enda molekyl av glukos.

 

- Om du tar kalciumtillskott så ökar ditt behov av magnesium.

 

- Psykisk och fysisk stress förbrukar magnesium snabbt.

 

- Nervsystemet behöver tillräckligt med magnesium för dess lugnande effekter, och en bra sömn. - Djur som sover vintersömn har mycket höga halter av magnesium.

 

- Magnesiumbrist förstärker effekterna av kronisk stress, vilket leder till mer ångest, trötthet och sömnlöshet.

 

- Vissa forskare menar att det hälsosamma förhållandet mellan kalcium och magnesium i  kosten bör vara 2:1, andra anser 1:1.

 

- I moderna industrialiserade länder är förhållandet i kosten mellan kalcium och magnesium från 5:1 till så mycket som 15:1.

 

- Magnesium är en mycket bra avgiftare.

 

- Forskning visar att rikligt med magnesium kommer att skydda hjärnans celler från de skadliga effekterna av aluminium, beryllium, kadmium, bly, kvicksilver och nickel.

 

- För över femtio år sedan testade Dr Barnett magnesiumnivåerna hos 5000 människor och fann att 60 procent av dem hade magnesiumbrist. Hur många fler av befolkningen har magnesiumbrist idag med alla negativa faktorer som tillkommit?

 

- Äkta, oraffinerat havssalt är en mycket bra källa till magnesium.

 

- Enligt forskaren David Thomas som jämfört mat-tabeller från 1940 och 2002 så har mjölken förlorat 21 procent av sitt magnesium mellan dessa år.

 

- En ny studie om magnesiumintag och hjärthälsa visade att ju mer magnesium du äter, desto friskare är ditt hjärta. Detta baserat på en undersökning av mer än 2000 artiklar.

 

- En annan studie visade att för varje 100mg mer magnesium per dag så minskade risken för  stroke med 9%. Du kan läsa om den här: http://ajcn.nutrition.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022376.abstract

 

 

Tränar du hårt behöver du sannolikt ännu mer magnesium!

Träning innebär inflamation och ju lägre dina magnesium nivåer är dessuto värre blir inflamationen. Testosteronet trycks ner och kortisolet höjs. Kortisol agerar som en testosteron hämmare.

Magnesium är viktigt för prestationsförmåga och muskelfunktion. Det är mycket vanligt att atleter och hårt tränande individer har brist på magnesium. Det på grund av att styrketräning ökar behovet av magnesium. Om du tränar mycket styrketräning behöver du tänka över ditt intag av magnesium extra mycket. Bra påfyllda magnesiumnivåer i cellen förbättrar vår förmåga att hantera den stress som träning utgör.

 

Studier visar också att magnesiumtillskott kan öka testosteronnivåerna. Optimala testosteronnivåer är förstås något alla som tränar styrketräning är väldigt intresserade av.

Jag hoppas du nu förstår vikten av att se till att ditt magnesiumintag fyller kroppens behov för att fungera optimalt.

Det jag hör av de allra flesta som börjar ta extra magnesium är att de märker snabbt att de sover betydligt bättre och djupare. Detta ser jag som mycket positivt med tanke på att många är väldigt stressade i dagens samhälle och sover dåligt.

 

 

Hur vet man då hur mycket magnesium man har i kroppen?

Många tror att man enkelt kan mäta sina magnesiumnivåer genom att gå till doktorn och ta ett vanligt enkelt blodprov. Problemet är dock följande:Standardprovet för att mäta magnesiumnivåerna hos läkarna är ett blodprov där man mäter nivåerna i Serum. Detta är ett relativt onödigt prov då endast ca 1% av detta mineral finns i blodet. Ca 66% finns i benvävnad och 33 % i skelett och hjärtmuskulatur.

 

För att på ett SÄKERT sätt mäta sina magnesiumnivåer behöver man göra det inuti de röda blodcellerna. Detta är ett mer komplicerat prov, men det går att göra via en så kallad helblodsanalys. Det är mycket vanligt att personer med serum magnesium inom det normala referensintervallet ändå har brist på magnesium.

Allmänna doseringsrekommendationer varierar från cirka 3 till 10 milligram magnesium per kilo.

UbermagPx bildBild Holistic MagnesiumBild Topical magbild holistic magnesiumspray

 

När det gäller magnesiumtillskott rekommenderar jag magnesium av hög kvalite som har ett bra upptag i kroppen. Former som Taurate, Glycinate, Fumurate, Orotate anses vara bland de bästa.

Ett problem som är vanligt med magnesiumkapslar är att man kan bli lös i magen vid stora doser som kan behövas för att återställa en kraftig brist. Därför rekommenderar jag i dessa fall magnesium I form av kräm eller olja som man smörjer in på huden.

 

Magnesiumtillskott som jag rekommenderar:

Ubermag px (Poliquin)

Topical mag (Poliquin)

Holistic magnesium (Holistic)

Holistic magnesiumspray (Holistic)

 

Här kan du handla dina tillskott från Holistic.

 

 

 

Referenser

Weston A.Price Foundation

Dr Carolyn Dean, författare av ”The Magnesium Miracle”

Charles Poliquin

 

Studier:

Del Gobbo LC. Am J Clin Nutr 2013; 98:160-173

 

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2011/12/26/ajcn.111.022376.abstract

 

Effects of magnesium supplementation on testosterone levels of athletes and sedentary subjects at rest and after exhaustion.

Cinar V, Polat Y, Baltaci AK, Mogulkoc R.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20352370


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus