Ett pass inför SM i bänkpress

| 18 september, 2013 IMG_0001

Här är ett av passen i den cykel som Jacob nu befinner sig i, inför SM i bänkpress för ungdomar i slutet av november. Temat för denna cykel är ”wave training”, som är ett relativt vanligt sätt att träna på när man fokuserar på maxstyrka. Wave training går till så att man väljer antalet reps som en wave ska innehålla, t.ex 5,3,1 eller i detta fall 3,2,1. Sedan bestämmer man hur många waves man ska träna. I detta fall 3 st. Så här ser det ut.

 

 

IMG_0001

 

A1 Bänkpress med stopp, tävlingsposition tempo X1X1 v 120s
Wave 1
3 122,5 kg
2 132,5
1 142,5
Wave 2
3 125
2 135
1 145
Wave 3
3 127,5
2 137,5
1 147,5
Tot 9 set

Som ni ser här så är det en liten ökning i vikt för varje wave och det är precis det som är målet med detta.

 

A2 Pullup pronerat grepp tempo X1X0 v 120s
Wave 1
3
2
1
Wave 2
3
2
1
Wave 3
3
2
1
Samma princip som A1 med höjningar för varje wave.

 

B1 Bänkpress utlåsningar med stopp, tävlingsposition 5×3-5 tempo X1X1 v 90s

B2 Stångrodd pronerat grepp 5×3-5 tempo 11X0 v 90s

 

C Omvända flyes stående med gummiband eller dragmaskin 3×8 tempo 21X0 v 90s

 

Vill du själv ha ett programupplägg för styrka, eller för volymökning så hör av dig!

MVH Coach Andreas

 


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus