Intervju med Eric Ericsson Haraldsdotter – Tränare, crossfit-tävlande och vinnare av Gladiatorerna 2012

| 20 oktober, 2013 image

Snabbfakta

Ålder: 32

Familj: Min Fru Jessica  och barn Felize

Hur länge jobbat med träning: 2003

Idrottsbakgrund och meriter:  SM-medaljör i fyra olika idrotter varav 9st guld, vunnit Gladiatorerna 2012. Tränat på elit-nivå i CrossFit sedan 2009

Tränat crossfit sedan: 08,09

Drivit crossfitboxen F4life sedan:  3/9 2011

Webbsida: f4lcrossfit.com

Adress till boxen? Brahegatan 3, 114 37  Stockholm

 

 

bild eric e

 

 

Eric! Hur skulle du kort vilja beskriva Crossfit?

Varierad funktionell träning ofta utförd under hög intensitet brukar vara den korta beskrivningen. Man hämtar den största inspirationen från gymnastik, tyngdlyftning och löpning, men det finns inga låsta ”det här är CrossFit-övningar” utan det är en öppen träningsform som anammar det man tycker är bra och det är även en träningsform som är relativt ny, vilket innebär att den fortfarande är under utveckling.

Men det är svårt att kortfattat beskriva konceptet och göra det rättvisa. Det är enligt mig något helt nytt, fantastiskt roligt (oftast;), och en gemenskap som jag aldrig sett någon annanstans. Det är också väldigt utvecklande både fysiskt och mentalt i och med att man utsätts för prövningar och tar sig till ställen/klarar saker man inte trodde var möjliga innan.

 

 

Du träffar säkert många som precis börjat intressera sig för crossfit och börjat träna, är det något speciellt du tycker dessa personer bör fokusera på i sin träning? 

Börja med att försöka få en förståelse för konceptet, mycket info finns på nätet eller sök dig till närmsta Box.
Var noggrann med start och stop-positioner så att muskeln får arbeta i full rörelse för max effort, men också så att dina resultat blir mätbara.
Gör en ”atlet profil” där du samlar dina stats. Då blir det också lättare att tydliggöra dina målsättningar.
Känn att du behärskar övningarna (att du har den rörlighet, stabilitet och utförande som krävs) innan du lägger på både belastning och intensitet. Ett bra tips är att lägga in en del av passet där du tränar på det du saknar av ovanstående och sen avsluta med en met-con där du kör övningar du bemästrar.

 

Nu är det många som tränar crossfit utan att kanske ha några ambitioner på att tävla. Vad är den största skillnaden mellan hur motionärerna tränar och de som tävlar och har riktigt höga mål?

Att träna CrossFit kan se ut på väldigt många olika sätt, men den största skillnaden är nog att de som inte vill tävla bör tävla mot sig själv och den som vill tävla även bör snegla lite på vad andra gör. Förhoppningsvis finner man en nivå som passar en och som man känner att man kan fortsätta med under en väldigt lång tid och må bra under tiden.

 

Crossfitgames är den största crossfit tävlingen i världen som självklart är ett stort mål för många crossfit atleter, vad krävs för att nå dit? 

Inte att ha barn och eget företag i allafall verkar det som..haha.. Nä, CrossFit börjar bli så stort och så många håller en hög nivå att det krävs en dedikerad heltidssatsning under många år, precis som i de flesta andra idrotter.

 

Hur tränar de bästa crossfit atleterna i världen? 

Väldigt olika, det handlar ju liksom att vara så bra tränad som möjligt och då blir ju såklart programmeringen en het potatis, och det finns väldigt många olika teorier om vad som är det bästa upplägget. Jag tror att tex Rich Froning och Khalipa som var de två bästa i år sköter sitt eget upplägg, där de har en stor variation och inte särskilt låst i sitt program, de tränar också väldigt mycket.

Å andra sidan körde Matt Chan 3-4 pass/v som inte var så värst brutala i 6mån innan Games -12 och han kom 2a. Många andra låter någon annan programmera, då de anser att han/hon kan det bättre och att en programmering från någon annan gör att man pushar sig lite mer än vad man skulle gjort annars. Vissa har väldigt tydliga periodiseringar och vissa har det inte. Vissa söker sig till att träna med andra av samma kaliber och vissa tränar i princip på egen hand.

Men de flesta ser till att arbeta på sina ”goats”, sin styrka och aeroba kapacitet under off season och sen blir det mer syra och intensitet ju närmre tävlingssäsong man kommer.

 

Om du ser tillbaka lite och analyserar dem som vunnit Crossfit games, Är det något som du ser återkommer hos dessa personer? (ex Styrka,  vikt, uthållighet etc)

Medelstor, verkar vara vinnande (85-90kg kille 65-70kg tjej). Är man för lång eller kort, tung eller lätt så får man ofta problem på vissa moment och det som man vinner tävlingar på är att ha en hög lägsta nivå. På senare tid har det generellt sett blivit tyngre vikter på tävlingar och då har även medelvikten för de som är bra gått upp.

 

Kost och olika slags dieter är ett hett ämne såväl i träningslokaler och utanför i dag? Hur ser du på kost?

Så här: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/kropp-och-halsa/article20908.ab

 

Kan du berätta lite hur din egen träning ser ut? Har du några specifika mål? 

Jag tränar 90-120min 5ggr/v och följer för tillfället programmering från CrossFit Invictus

Jag fick barn i somras och bestämde mig för att ta ”pappaledigt” från tävlingar i höst. Detta efter att ha tävlat i kampsport och CrossFit kontinuerligt sen -96. Nu tränar jag på utan allt för mycket press på mig själv, men jag börjar redan känna av tävlingssuget. Vi får se vad som händer….

 

Tack för att du ställde upp på denna interju Eric. lycka till i i fortsättningen!

/Coach Andreas

 

 

 

 

 


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus