Ny på gymmet? Gör rätt från början! Del 1

| 9 februari, 2014 stående press

Varje gång ett nytt år startar sker en explosion med nya medlemmar på gymmen runt om i Sverige. Hur många av dessa som fortfarande syns till på gymmen under våren är en helt annan fråga.

Nu ska jag ta upp några punkter som gör att du redan från början slipper göra misstagen som gör att resultaten uteblir trots regelbundna besök och många timmar på gymmet.

Jag tror att något som verkligen motiverar en person att fortsätta med sin träning är RESULTAT!

Även om träningen är rolig och varierande mm så tror jag att om man inte får några resultat så är risken överhängande att man ändå till slut ger upp.

 

Del 1: Lär dig de 5 grundpelarna.  

Vill du kunna prestera och se riktiga resultat på din kropp är detta ett måste. Jag har inga som helst problem med att du använder en del av din tid på gymet till bicepscurl eller tricepsextensions av olika slag, men lyssna nu!

Innan du börjar fundera över vilka olika bicepsövningar och tricepsövnignar du kan hitta på, så bör du förstå att många övningar ligger betydligt högre upp på prioriteringslistan. Det gäller både för att få en kropp att kunna prestera och även få muskelvolym. Ditt träningsprogram måste innehålla vissa grundpelare för att du ska kunna få bra resultat och kunna prestera!

 

”De 5 grundpelarna”

Knäböj

Höftextension (Hip hinges)

Pressar

Drag

Bära och flytta föremål

 

prowler-push

 

 

Lär du dig dessa 5 grundpelare och utför dem regelbundet så har du kommit en lång väg. Inser du att dessa 5 grundpelare är basen för att bli riktigt vältränad så har du insett något som tyvärr många inser först efter många års träning. Tänk att få göra rätt från början!!!

 

Knäböj

Hit hör övnignar där du gör som det låter: du måste böja på knäna!

T.ex:

Goblesquat

Frontsquat

Backsquat

Deadlift (tradionella)

Höftextension (hip hinges)

Hit hör övningar där rörelsen sker i höften och inte i knäna. Detta är en rörelse som är oerhört viktig att kunna. Och att kunna skilja på detta och rörelsen som sker vid en knäböj. Övningar som hör till denna kategori  är t.ex :

Raka marklyft

Ryggextensioner i ryggbänk

Kb swingar

 

Pressar

Stående pressar

Alla varianter av bänkpress/hantelpress

Dips

Handstand pushup

 

Drag

Alla former av Pullups

Alla former av rodd

 

Bära och flytta föremål

Det här är något som en riktigt duktig coach från USA, Dan John, har poängterat för mig. Det handlar helt enkelt om att bära, flytta och dra föremål.

Ett utmärkt sätt att även träna upp en bra kondition.

Detta är något som i högsta grad kommer påverka din prestation och fysik!

 

Övningar som hör hit är t.ex:

Farmers walk

Suitcase walk

Prowler push

Släde

 

marklyft

 

Ha som ett första mål i din träning att bemästra dessa 5 grundpelare när det gäller teknik.  Nästa artikel kommer att handla om regel nr 2, som går hand i hand med regel nr 1.

Lycka till!

Coach Andreas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus