Tillskott i samband med träning!

| 10 augusti, 2014 does-your-pre-workout-supplement-suck

Försäljningen på tillskott som man tar i samband med träningen har slagit igenom ordentligt senaste tiden och det kommer hela tiden nya produkter från alla möjliga håll. Man brukar kort dela upp det i :

Före träning – pre workout

Under träning – Intra workout

Efter träning – post workout

Så här ser jag på det hela!

Jag tror inte något av dessa tillskott är någon mirakelmedicin som kommer göra några jätteförändringar på dina resultat på kort sikt, förutom att du förhoppningsvis  blir piggare.

Men jag vill att du ska tänka mer långsiktigt som man också brukar säga som råd till folk som börjar träna. Veckor, månader och år framåt. Det kommer påverka dina resultat positivt. Jag kan lova det! Det krävs dock att du inte fuskar med det som är ännu viktigare, själva träningspasset! Inga tillskott kan kompensera för dålig träning. Du kan med andra ord inte tänka: Nu har jag köpt div. olika tillskott som ska göra mig till superman, så jag behöver inte träna lika hårt och smart.

Nej! Själva träningen är mycket mycket viktigare om vi skulle jämföra rakt av!
Vilka tillskott i samband med träning?

Det behöver inte vara dyrt eller jättekomplicerat. Välj det som verkligen fungerar.

Jag skulle vilja slå ett extra slag för dessa! Inget av dessa är nog något nytt för dig som brukar träna och även använda tillskott.

- koffein 
- kreatin
- BCAA
- Beta alanin

En riktigt bra sida att gå in på för att ta reda på vilka tillskott som är värda att ta eller att se hur dem påverkar kroppen är :

www.examine.com

Författarna har gjort ett otroligt jobb!

Tillskotten ovan har mycket forskning bakom sig och har verkligen visat sig kunna göra skillnad!

 

Något som jag vill poängtera när det gäller tillskott är att oftast så är det precis som med mat. Du får det du betalar för. Ett litet exempel:

När jag köper BCAA är det BCCA jag betalar för, inte diverse andra ämnen som brukar tillsättas i olika mängder beroende på vad du köper.

Titta på innehållsförteckningen! Står det att en portion BCAA är 10g, men det sedan står :

L-Leucine 3000mg

L-Isoleucine 1500mg

L-Valine 1500 mg

Totalt 6000mg BCAA

Alltså endast 6g per 10g pulver!

 

Min egen träningsnutrition i nuläget:
Koffein 225mg
Beta alanin 4-6g
Kreatin 5g
Arginine/citruline 2-4g
BCAA 10g (helt ren BCAA)

Efter träning: 30-40g rent wheyprotein

/Coach Andreas

Bilden från bodybuilding.com


Diskutera artikeln

comments powered by Disqus